Jaaroverzicht 2015

child_at_christmas_tree_2-1920x1080

Kerstactie 2015 geslaagd

Een warm dankjewel voor alle inwoners van Schouwen Duiveland

Zoals jullie weten heeft “Voor de lach van een kind” dit jaar voor het eerst een kerstactie georganiseerd voor de gezinnen die het financieel moeilijk hebben. AH in Zierikzee was zo vriendelijk om de opbrengst van de Goedzak Actie – de ophaalactie van gebruikt speelgoed- aan onze stichting te schenken. Hierdoor was het niet alleen mogelijk om voor alle kinderen een kadootje onder de boom te geven, maar konden we ook nog de goede Sint een handje te helpen met het vullen van de schoenen van deze kinderen.

De kerstbomen hebben we gekocht van overgebleven donaties, we willen daarom de ondernemers nogmaals hartelijk danken voor hun steun aan onze stichting. En natuurlijk niet te vergeten de superaardige handelaar die de bomen voor een zacht prijsje aan ons verkocht heeft en William Boot die zo lief was om de bomen gratis en voor niets op te halen.

20151210_134937

Dankzij de fijne samenwerking met Voedselbank, de Kledingbank en vooral het Leger des Heils hebben we samen alle mensen een kerstpakket kunnen geven.

Maar onze dank gaat vooral ook uit naar alle lieve inwoners van Schouwen Duiveland! Mensen kochten kadootjes, verzamelden mooi speelgoed en hebben hun kerstspullen uitgezocht .

Veel van u hebben ook gulle donaties in onze pot gedaan tijdens onze dagen onder de Beuze, waar we drie keer hebben gestaan om de mensen van onze actie op de hoogte te brengen

Wij, de Stoere Strijders van Voor de lach van een kind zijn zeer dankbaar voor jullie steun en hulp, maar vooral ook dolgelukkig om op dit warme liefdevolle eiland te mogen wonen.

We wensen u allen hele fijne Kerstdagen en een gezond en gelukkig 2016!

vuile was 2

“Voor de lach van een kind” hangt de vuile was buiten!

25 oktober 2015

Op 21 november zal, de laatste dag van ‘de week tegen kindermishandeling’ vraagt  “ Voor de lach van een kind” aandacht voor dit gevoelige onderwerp !

Op die dag november hangt “ Voor de lach van een kind” de vuile was buiten op het Havenplein in Zierikzee. De Stoere Strijders hangen dan een waslijn dwars over de Beuze op het Havenplein met daaraan teksten met betrekking tot kindermishandeling gedrukt op kindershirtjes.

We bezetten die dag ook een kraam onder de Beuze waar mensen informatie kunnen krijgen over kindermishandeling en hun bijdrage mogen (in)leveren voor onze kerstactie voor de kinderen van de voedselbank.

De stichting gaat zich richten op alleen Schouwen Duiveland

Eind augustus

Deelname wedstrijd VSB Fonds

20 augustus

uitgelichtburghsedag

Een prachtige dag in Burgh

8 augustus

Op zaterdagmorgen richten we een kraam in op de Burghse dag, Onze kraam staan aan het einde van de markt in een van de zijstraten… een mooie plek tegenover terrasjes waar ouders kunnen zitten als wij aan het schminken zijn.

Onze kraam is rijkelijk gevuld met alle knuffels die we hebben gekregen voor de stichting, we geven ze weg tegen een kleine donatie of in ruil voor een lach… van een kind! Het is een geweldige uitvinding, eindelijk mogen kinderen de knuffels uitzoeken die ze zelf leuk vinden. Kleine en grote kinderen graaien enthousiast in de berg knuffels en lopen dolgelukkig weg met hun lievelingsknuffel tegen zich aangedrukt.

Als de dag voorbij is zijn we tevreden, we hebben veel kinderen gelukkig gemaakt en vooral ook veel mensen ons verhaal kunnen doen. Kunnen uitleggen waar we voor staan, wat ons doel is en waarom het zo belangrijk is dat kindermishandeling en seksueel misbruik bespreekbaar wordt gemaakt!

Stichting Voor de lach van een kind zet zich in om een nieuwe veilige leefwereld te creëren voor slachtoffertjes van kindermishandeling. Daarnaast helpen we ook kinderen die op een andere manier in de knel zitten, bijvoorbeeld omdat ouders niet genoeg geld hebben om de kinderen te geven wat ze nodig hebben.

avent

Event Against Child Abuse 2e editie

11 juli 2015

Hoewel het event niet helemaal is gelopen zoals gepland mogen we toch spreken van een geslaagd feestje…

Even alle tegenslagen op een rij, onze top- entertainer Rilana v/d Westering komt 3 weken geleden met een enkelblessure te zitten waardoor ze onmogelijk op het podium kan gaan springen. Vrijwilligers waarop we hadden gerekend haken een voor een af, en het ook het beloofde springkussen kan door omstandigheden niet op het event aanwezig zijn. Een dag voor de aanvang van het evenement horen we dat de zangeres van Mission2rock ernstig ziek is opgenomen in het ziekenhuis. En de clowns van de clowiek fabriek kunnen pas veel later dan bedoeld op het event aanwezig zijn. Kortom een dag met een flinke dosis tegenslag. Maar niet getreurd, als alles is opgebouwd komt de liefste boerin van Nederland,  Bertie Steur het evenement openen en alle leed is weer snel geleden.

Via deze weg wil ik, Jet van Gent  iedereen hartelijk danken voor hun enorme inzet om dit evenement tot een succes te brengen. Ondanks wat tegenslagen kijken we terug op een zeer geslaagde dag en kijken we nu al weer uit naar volgend jaar…!!!

20150614_142709

Kunstenaars voor kinderen

juni 2015

Na weken hard werken is het eindelijk zo ver, de eerste dag van de eerste benefietexpositie gaat van start. Afgelopen maanden heeft Mirjam de wei bij haar huis omgetoverd tot een prachtige beeldentuin. In het midden staat een echte piramide met daarin een stoel waar mensen de bijzondere krachten kunnen beleven van dit bouwsel.

Er zijn kunstwerken te bewonderen van Thea Hoogstraten, Anneke Jansbeken, Loes Kouwenhoven , Diny Timmers, Mirjam Wichgers, Ina van Weelden en Rianvan Vossen, Jet van Gent, Jany Floris, Berry Zeemensch, LadylaVérité Artworks, Jan van Strien en Jannie van de Luijtgaarden

20150614_141618

Wie achter in de beeldentuin komt vind daar ook de Taboetent, een tent met taboe onderwerpen. Een aantal slachtoffers hebben hun kunstwerken, gedichten en verhalen beschikbaar gesteld om het publiek een blik in de wereld van slachtoffertjes van kindermishandeling en seksueel geweld te bieden. Een aangrijpende, trieste en vooral indrukwekkende blik, want veel bezoekers komen ontdaan uit de tent en klampen Jet aan om hun verhaal te vertellen.

Opnieuw wordt weer duidelijk waar we het allemaal voor doen, dat er nog altijd elke dag nieuwe slachtoffertjes gemaakt worden …. slachtoffertjes die dringend een helpende hand nodig hebben….

Het is een zeer geslaagde benefietexpositie en via deze weg willen we de kunstenaars hartelijk danken voor hun gulle bijdrage. De opbrengst van de expositie is dik 500 euro

Symposium ‘Wat helpt kinderen seksueel misbruik verwerken

30 mei

Op 30 mei is Stichting Voor de lach van een kind aanwezig op het Symposium ‘Wat helpt kinderen seksueel misbruik verwerken, we hebben een kraam ingericht en leggen veel contact met professionals op het gebied van misbruik en mishandeling.

Pogingen om meisje te betrekken bij de stichting

In maart, april, mei, juni en juli besteden de stoere strijders een aantal vrije middagen om met de kinderen een band op te bouwen. Dit blijkt echter niet zo simpel als we verwacht hadden, er blijven uiteindelijk twee zusjes over waarvan een een vriendje krijgt en liever daar leuke dingen mee onderneemt.

In mei hebben we een gesprek met de jeugdzorg voogdes van het overgebleven zusje, we willen het meisje graag betrekken bij onze evenementen komende zomer. Omdat ze dan in Zeeland zou mogen logeren hebben we toestemming nodig van de voogdes.

In de maand juni maken we een afspraak voor ontmoeting moeder van het meisje, dit is nodig omdat jeugdzorg wil dat de moeder ons kent voor ze mag logeren. De moeder komt echter helaas niet opdagen.

Logeerpartij of nader contact met moeder lijkt onmogelijk, ook de voogdes laat zich niet meer horen.

Eind Juli brengen we een bezoekje aan de instelling en gaan ijsjes eten met een paar kinderen, … er hebben inmiddels wat veranderingen plaatsgevonden, de twee zusjes hebben contact met hun opa en ook regelmatiger met hun moeder. Omdat het voor de meisjes allemaal al spannend genoeg is besluiten we onze bezoekjes op een laag pitje te zetten. De kinderen moeten ruimte krijgen om de relatie met opa en moeder weer op te bouwen en onze bemoeienissen zijn daarbij niet nodig.

knutsel

‘Band opbouwend kids leefgroep’

Door Patty van Kooten

We kwamen Zondag aan op een leefgroep van Stek Jeugdhulp, en het was natuurlijk schitterend weer! Jet en ik hadden al bedacht in de auto: dat we ook heerlijk een ijsje konden halen bij de plaatselijke cafetaria met de kinderen in overleg met de begeleiding.

Het was zo zonde om binnen te blijven zitten en te gaan knutselen. Toen we aan kwamen waren er een aantal meiden die nog zoiets hadden van wat komen die 2 dames nou toch weer doen! We zijn al te oud om te knutselen, en keken de kat uit de boom. Natuurlijk uitlegt dat niks moet, en als ze zelf een andere activiteit verzinnen wat ze leuk vinden om te doen dat ook altijd kan!

ontmoeting

De eerste ontmoeting met de kinderen

maart 2015

Eindelijk is het dan zover, we hebben een afspraak met de instelling van Stek om de kinderen te leren kennen en onze plannen te vertellen. Als we vertellen wie we zijn, en Patty doet haar verhaal over haar jeugd, en dat ze ook in een instelling van Stek heeft gezeten is het ijs gebroken. Een voor een vertellen de kinderen hun verhalen… hartverscheurende aangrijpende verhalen van kinderen die al veel te veel hebben moeten meemaken in hun nog zo korte tijd dat ze op deze aarde zijn.

Wij leggen uit dat we hun willen betrekken in onze goedbedoelde activiteiten en opnieuw merken we een gereserveerdheid. Waarom moeten wij gaan knutselen, daar hebben we helemaal geen zin in. We willen wel mee op vakantie, dat is wel leuk hoor maar knutselen …. dat gaat de meesten van hen net iets te ver!

De eerste stap in de Nieuwe Kinderwereld is gezet, nu is het zaak om alles ook financieel rond te breien, zodat we deze zomer met deze kanjers de eerste vakantie kunnen doorbrengen.

Klipper Mathilda

Zo lief….we krijgen zomaar een zeiltocht en een gratis info tafel!

maart 2015

Gisteren begon de dag met antwoord op onze sponsormail aan de ondernemers van Schouwen Duiveland. De eigenaars van Klipper Mathilda uit Bruinisse vragen of we het misschien leuk vinden om een keer mee te varen met de kinderen van de groep. Nou en of we dat leuk vinden… het is geweldig om met een echt groot zeilschip mee te kunnen varen en te beleven hoe de zeilen klapperen, de kracht van wind en water… en te mogen genieten van de rust en de schoonheid van ons mooie waterland.

Helemaal in de wolken van het goede nieuws gaan we even verder met ons werk als er nog een mail binnen komt. We krijgen van Ivonne Meeuwsen gratis ruimte aangeboden om op haar Symposium ‘Wat helpt kinderen seksueel misbruik verwerken een informatiekraam in te richten. Dat willen we natuurlijk maar al te graag, weer een mooie kans om mensen kennis te laten maken met Stichting Voor de lach van een kind.

Het is geweldig dat mensen meedenken hoe ze ons kunnen helpen en ons de gelegenheid geven ons goede werk voort te zetten. Zoals jullie weten zijn we bezig met het realiseren van de “Nieuwe Kinderwereld”. In de “Nieuwe Kinderwereld” worden kinderen niet mishandeld, niet beledigd of vernederd en zeker niet seksueel misbruikt. Inmiddels hebben de eerste kinderen al kennis gemaakt met onze enthousiaste vrijwilligers en wordt met deze kinderen een band opgebouwd.

Teamwork-hands-300x200

De eerste contacten met Jeugdzorg zijn gelegd!

februari 2015

Begin januari 2015 hebben de eerste gesprekken plaats gevonden met jeugdzorg organisaties, onze plannen waren toen nog om kinderen uit instellingen te betrekken bij de stichting. We wilden met de kinderen uit de instelling op vakantie gaan en voor die tijd al een vertrouwensband opbouwen met de kinderen. Vooral jeugdhulp Stek reageerde erg enthousiast op onze plannen.

20150117_144439

Het was een mooie dag !

17 januari 2015

Eindelijk zijn de vesten met ons logo en naambadges klaar, de laatste belangrijke papieren zijn ingevuld om ondertekend te worden en we besluiten er maar een leuke dag van te maken.

Met de hand op ons hart leggen we Onze belofte af – ook tekenen we de gedragscode en het geheimhoudingscontract. Van nu af aan is er nog maar een weg – en die is vooruit…!

Nog even wat bijkletsen en een drankje en dan gaan we samen naar de nieuwjaarsreceptie van BACA in Utrecht. Daar is het zoals altijd weer een gezellige drukke boel, er wordt veel geknuffeld en gekust en ondanks de koude voelt het als een warm bad.